۲۸ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۲۱

با پرونده‌ای درباره آوارگی و مهاجرت؛

شماره جدید «نگاه نو» روی دکه رفت

شماره جدید «نگاه نو» روی دکه رفت

یکصد و ششمین شماره فصلنامه «نگاه نو» با پرونده‌ای درباره آوارگی و مهاجرت روی دکه رفت.

به گزارش خبرنگار مهر، عرضه این نشریه از روز پنجشنبه در روزنامه فروشی‌های تهران و همچنین برخی کتابفروشی‌های رو به روی دانشگاه تهران و خیابان کریمخان و شهر کتاب نیاوران (کامرانیه) آغاز شده است.

شماره ۱۰۶ «نگاه نو» ویژه تابستان ۱۳۹۴ در بیست و پنجمین سال انتشار این فصلنامه منتشر شده و پرونده ویژه این شماره هم به موضوع آوارگی، مهاجرت اختصاص یافته که این موضوع به اعتقاد «نگاه نو» برایند استبداد، فقر و جنگ است.

پس از خواندن گزارش جایزه مهتاب میرزائی ویژه سال ۱۳۹۳ و مطالعه بخش نامه به نگاه نو، در قسمت ایران امروز، گفتگوی محمد علی آتش برگ با سعید محمودی را در مطلبی با عنوان «برجام: فرجام مذاکرات هسته ای» شاهد هستیم.

در بخش ویژه این شماره که به حوزه تاریخ معطوف است، این مطالب را می‌خوانیم: چگونه رویدادهای بزرگ تاریخی پارادیم تاریخ نگاری را عوض می کنند (علیرضا مناف زاده)، عباس اقبال و سرآغاز تاریخ نگاری مدرن در ایران (نادر انتخابی)، زایش تاریخ نگاری کرد و کردستان (احسان هوشمند) و جایگاه ناسیونالیسم در اندیشه میرزا فتحعلی آخوندزاده (آرمان نهچیری).

نگاه نو

در قسمت مقاله ها هم آثاری از این دست را شاهد هستیم: درباره اعلامیه جهانی تکالیف بشر (خسرو ناقد)، اعلامیه جهانی تکالیف و مسئولیت های بشر (سازمان ملل متحد/ سپیده ذاکری)، انسان دشواری وظیفه است (خسرو باقری)، آموزش برای صلح؛ آموزش، صلح، و فرهنگ در جهان امروز (رامین جهانبگلو) و داستایفسکی، کافکا، و مسئله گناه (سعید رضوانی).

در قسمت داستان و شعر هم دو شعر از یاروسلاو سایفرت با ترجمه پرویز دوایی، مطلبی با عنوان سرانجام رابینسون کروزو نوشته میشل تورنیه با برگردان حسین معصومی همدانی، نوشته‌ای با تیتر یک فنجان چای اثر کاترین منسفیلد با ترجمه نرگس انتخابی و مطلبی با عنوان صندلی‌های لهستانی از سپیده حاتمی را می‌خوانیم.

بخش رویدادها و گزارش ها هم به «یاد دکتر مظفر بختیار که خدمتگزار ایران و فرهنگ ایران بود» از محمد دهقانی، میاد ادگار لاورنس دکتروف؛ نوشتن سرنوشت من است» از امیلی امرایی و بیست سالگی جهان کتاب از مرتضی هاشمی پور، اختصاص یافته است

در قسمت اسناد هم یادگار نوشتی از عباس اقبال (نادر مطلبی کاشانی) را می‌خوانیم. کتاب، کاریکاتور، تازه های کتاب و نبض امروز و همچنین نوزدهمین شماره «انتقاد کتاب» از دیگر بخش‌های شماره جدید «نگاه نو» است که در ۲۶۰ صفحه و با بهای ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان روانه کیوسک‌ها شده است.

کد خبر 2917073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha